12 / 13
τα υψηλά επίπεδα των επιτοκίων των προθεσμιακών κατα-
θέσεων λειτούργησαν αποτρεπτικάως προς τη στροφή των
αποταμιευτώνστιςκεφαλαιαγορές. Βέβαια, αυτάοφείλονται
στο μοντέλο ανάπτυξης που ακολουθήσαμε στην Ελλάδα
μετά τονΠόλεμο, όμωςαυτό τομοντέλοπρέπει ναεξελιχθεί.
Και αυτό το σύγχρονο μοντέλο ανάπτυξης δεν μπορεί παρά
να έχει μία ισχυρή κεφαλαιαγορά στον πυρήνα του. Τώρα,
όσοναφοράστασυγκεκριμέναπροϊόνταπουαναφέρατε και
τα οποία παρεμπιπτόντως έχουν τύχει εξαιρετικά μεγάλης
αποδοχήςαπό τηδιεθνήεπενδυτικήκοινότητα, ηαξιοποίηση
ακίνητης περιουσίας εδώ και πολλά χρόνια και τα ETFs τα
τελευταία χρόνια, στην Ελλάδα, πράγματι, δεν είναι γνωστά
στο ευρύ επενδυτικό κοινό. Ενας σημαντικός λόγος γι’ αυτό,
εκτός από αυτούς που προανέφερα, είναι ότι το θεσμικό
πλαίσιο αυτών των προϊόντων διαμορφώθηκε λίγο πριν
ξεσπάσει η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση και στη
συνέχεια βέβαια η ελληνική, οπότε σε ένα τόσο δυσμενές
οικονομικό περιβάλλον δεν θα περιμέναμε διαφορετική
συμπεριφορά από το επενδυτικό κοινό».
Τα venture capitals πώς θα αναπτυχθούν περαιτέρω και
ποιες καινοτομίες εισάγει το νομοσχέδιο;
- Γ.Π.:
«Έχει σημασία να σας πω κατ’ αρχάς πως το υπάρ-
χον πλαίσιο που αφορά στα venture capitals είναι από τα
καλύτερα στην Ευρώπη. Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο
δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη διεύρυνση των
δυνατοτήτων και των πλεονεκτημάτων της συγκεκριμένης
αγοράς, με τρία βασικά σημεία: Δυνατότητα επένδυσης και
σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται εκτός Ελλάδος,
δυνατότητα στρατηγικής επένδυσης (+15%) σε εισηγμένες
επιχειρήσεις και το σημαντικότερο όλων είναι πως μας δί-
δεται πλέον η δυνατότητα να αντλήσουμε κεφάλαια από το
Χρηματιστήριο. Αυτό το τελευταίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό
για τους ξένους επενδυτές, οι οποίοι επενδύοντας σε μία
ξένη αγορά μπορούν να αισθάνονται πολύ μεγαλύτερη
ασφάλεια επενδύοντας σε funds που είναι εισηγμένα σε
οργανωμένηαγορά, μεό,τι αυτόσυνεπάγεται σεδυνατότητες
ρευστοποίησης και παρακολούθησης».
Μιλώντας για ανάπτυξη και για κίνητρα, θεωρήστε ότι
βρίσκεστε ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου. Τι θα
ζητούσατενααλλάξει άμεσαωςπροςαυτήτηνκατεύθυνση;
- Γ.Π.:
«Το πρώτο πράγμα που θα ζητούσα, εξαιρετικά ση-
μαντικό κατά τη γνώμη μου, είναι να “ανοίξουν” οι αγορές.
ΗΕλλάδαείναι γεμάτημονοπώλιακαι ολιγοπώλια, κρατικά
και ιδιωτικά. Είναι προφανές ότι δεν έχουμε οικονομία με
ανταγωνιστικότητα, με μικρομεσαίες και καινοτόμες επι-
χειρήσεις. Δεν παράγουμε δηλαδή ακριβώς επειδή είναι
έτσι δομημένο το οικονομικό μοντέλο στην κορυφή του,
διαχέεται ανάλογα στην πυραμίδα και όλο αυτό δημιουργεί
στρεβλώσεις. Τοδεύτεροπουθα ζητούσα είναι ουσιαστικές
αλλαγές και σταθερότητα στη φορολογική πολιτική. Τα
τελευταία 4 χρόνια έχουν ψηφιστεί περισσότεροι από 15
φορολογικοί νόμοι. Η φορολογία επιχειρήσεων και μερι-
σμάτων είναι πλέον σε επίπεδα απαγορευτικά. Αλλά και σε
επιμέρους αγορές παρατηρούμε σημαντικές στρεβλώσεις
όπως στην αγορά ακινήτων. Σε μία αγορά νεκρή, όπου
ζητούμενο είναι η επανεκκίνηση, το πρώτο που χρειάζεται
είναι να έχουμε ένα ενιαίο χαμηλό φόρο στις μεταβιβάσεις
ακινήτων είτε πρόκειται για νέα είτε για παλαιά ακίνητα.
Σήμερα, το νέο ακίνητο έχει φόρο 23%, το παλαιό 9% και
όλη η αγορά ακινήτων έχει μέχρι σήμερα λειτουργήσει
ως επίσημο κέντρο φοροδιαφυγής με τη διαφορά αντικει-
μενικών και εμπορικών τιμών. Αυτές οι στρεβλώσεις είναι
πολλές σε όλες τις αγορές και πρέπει να εκλείψουν, για
να υπάρξει η σωστή λειτουργία της αγοράς που θα μπορεί
να προσελκύσει και ξένους επενδυτές».
Κ.Β.:
 «Θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό το θέμα της
διαχείρισης του ενεργητικού των φορέων κοινωνικής
ασφάλισης από επαγγελματίες διαχειριστές. Οπως είναι
γνωστό, στη χώρα μας σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σε
όλον τον ανεπτυγμένο κόσμο, η διαχείριση ενεργητικών
ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Χρειάζεται δουλειά, αλλά υπάρχουν ευκαιρίες μπροστά μας.
Τονίζω όμως: Υπό την προϋπόθεση ότι όλες οι μεταρρυθμίσεις
θα προχωρήσουν άμεσα.
Κ.Β.
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18